Nyheter Sortering av julens avfall
Det er regler for hvordan julens avfall skal sorteres. Se mer under.
Sameiet skifter ladepartner for garasjeanleggene
Fra 16. januar 2023 overtar Electric Freeway driften av ladeanleggene i samtlige garasjer i sameiet. Vi fortsetter med ladeboksene til EVBox, men brukere må laste ned en ny app på telefonen for å lade.
Rammeavtale med rørlegger - rabatt for seksjonseiere
Styret har inngått en såkalt rammeavtale/VIP-avtale med Rørleggersentralen AS i Oslo
| Regler
Vi har ulike regler og instrukser for sameiet.
Husordensregler
GRÅKAMMEN TERRASSE BOLIGSAMEIE Det henstilles til samtlige sameiere og beboere i felles interesse å bidra til at sameiets bygninger og uteområder holdes i så god stand som mulig og ikke beskadiges eller ramponeres. Alle sameiere og beboere plikter å følge gjeldende bestemmelser i lov, vedtekter, ordensregler og i rundskriv. § 2 Huset Samtlige ytterdører skal til enhver tid holdes låst, bl.a. for å unngå tyveri eller hærverk. Beboerne anbefales å installere ekstra sikkerhetslås i sine respektive inngangsdører. Uvedkommende skal ikke slippes inn i husene, og beboerne oppfordres til å påse at den som ringer på nede og får åpningssignal, også kommer frem til rette vedkommende. Beboerne bør i størst mulig utstrekning unngå å henge klesvask på terrassene. Slik klesvask må i alle tilfelle søkes holdt under rekkverkshøyde. Grilling på terrassene er kun tillatt ved bruk av elektrisk- eller gassgrill da disse ikke har samme spredning av røyk som trekullgrill. Ved valg av markiser er det kun tillatt å velge farge(r) som ikke avviker i vesentlig grad fra det fargevalg som allerede preger sameiets øvrige markiser. Banking, boring og annen støyende virksomhet må unngås etter kl. 21.00. Dette gjelder også høy lyd fra musikkanlegg eller andre media. Det henstilles til beboere å sende ut nabovarsel når de skal ha fest. Enhver teknisk installasjon som installeres utenfor leiligheten, herunder også i utebodene på terrasse eller altan, som vil eller ved feil kan komme til på noen måte å gripe inn i sameiets fellesanlegg som f.eks. avløp fra terrasse eller som kan forårsake støy eller annet som kan være til sjenanse for naboer, betinger forhåndsgodkjennelse fra styret i sameiet. Det er ikke tillatt å oppføre parabolantenner eller annet antenneutstyr på sameiets fasade eller på terrassene. Inngrep og endringer i felles signalanlegg for TV, internett og radio i den enkelte leilighet må bare utføres av autorisert installatør. Det er ikke tillatt med lek eller støy i blokkenes oppganger og heiser. Det er ikke tillatt med ballspill på og i umiddelbar nærhet av kjøreveier og biloppstillingsplasser på sameiets område. Det samme gjelder ballspill mot husvegger og i garasjer. Fotballsparking bør generelt unngås. § 3 Oppgangene Av hensyn til brannsikkerhet, renhold og alminnelig orden skal fottøy ikke plasseres utenfor entredørene. Sykler, ski, kjelker o.l. hører hjemme i sportsbodene og ikke i inngangspartiene eller garasjene. For øvrig bes beboerne bidra til at oppgangene holdes så ryddige og rene som mulig. Av hensyn til brannsikkerheten er det etter pålegg fra Oslo Brannvesen ikke tillatt med møbler på reposer eller i trappeløp. § 4 Skader og forsikring Skader som beboere gjør på sameiets eiendom eller fellesarealer skal meldes til styret eller til forretningsfører. Sameiet har gårdeierforsikring. Dersom det oppstår skade som kan antas å gå inn under forsikringen, må den straks meldes til styret. Om en skade kan dekkes av gårdeierforsikringen eller av den enkeltes hjemforsikring eller ikke dekkes av forsikring må avgjøres i hvert enkelt tilfelle. § 5 Beising og maling utvendig Sameierene plikter å vedlikeholde vegger, dører, vinduer, himling og innvendig rekkverk og søyler på egne terrasser og altaner i samsvar med nedenstående fargeoversikt:
Ved manglende vedlikehold eller avvik i farge kan styret pålegge den enkelte sameier å utføre nødvendig vedlikehold med rimelig tidsfrist. § 6 Avfall I søppelcontainerne i søppelbodene skal det bare kastes vanlig husholdningsavfall. Emballasjekartonger o.l. må flatklemmes. Det skal ikke lagres noe i søppelbodene utenfor containeren. Større enkeltgjenstander må hver enkelt beboer, for egen regning, sørge for å få fjernet. Enklest kan dette gjøres ved at man henvender seg til rette offentlige etat eller vår vaktmester og gjør avtale om fjerning. Søppelposene må være tette og forsvarlig knyttet igjen slik at søppel og fuktighet ikke kommer ut av posene og forårsaker tilgrising og lukt. Dørene til avfallsrommene skal alltid være lukket. § 7 Garasjene Garasjeplassene må bare brukes til lagring av gjenstander som har direkte tilknytning til bilbruken, slik som ekstra hjul til bilene o.l. Ved og andre gjenstander må oppbevares i de respektive boder. Parkering av bilene i garasjen må skje slik at de ikke hindrer adkomst for nabobil eller kjøring inn i garasjen. De som har plass ved vegg må parkere godt inntil veggen. Fjernkontrollen til garasjeporten må ikke oppbevares på synlig plass i bilen. Fjernkontroll til garasjeporten: Hver seksjonseier må selv betale for brikken som åpner garasjeportene. Se informasjon under fanen BYGNINGER/garasjene mht. bestilling av brikke. Garasjeplasser kan ikke utleies til personer utenfor sameiet. Sameiets beboere kan leie garasje også i annet bygg enn der de bor forutsatt at det brukes fjernkontroll og ikke nøkkel. I tåke og fuktig vær hender det at systemet for åpning og lukking svikter. Ved å tørke av reflektoren med en tørr klut vil mekanismen igjen fungere. Som regel er dette alt som trengs. § 8 Området Beboerne oppfordres til å holde det rent og ryddig på beplantninger og andre uteområder. Ta ikke snarveier over plenene. Gangporten i gjerdet ved 10F skal til enhver tid holdes lukket så langt dette er fysisk mulig. § 9 Bilkjøring Ikke minst av hensyn til barna bør beboere som kjører ut av garasjeanleggene holde en lav hastighet. Parkering av beboernes motorkjøretøy skal fortrinnsvis skje i garasjene. Gjesteparkeringsplassene er hovedsakelig ment for besøkende og ved leveranser. De er ikke tillatt brukt som fast parkeringsplass for husets beboere med egen plass i garasjeanlegget. § 10 Heisene Feil bruk av heisene kan føre til større eller mindre skader. Det er derfor viktig at beboerne i forbindelse med inn- og utlasting fra heisene ikke holder dørene åpne med tvang, men søker å dekke over fotocellene som sitter langsetter dørkarmen. Man må også passe på at barn ikke bruker heisene som lekeplass og at ikke mindre barn kjører heisen alene. Sjekk også at det ikke ligger småstein i dørsporet, da dette kan hindre dørene i å lukke. Det er installert nødtelefon (toveiskommunikasjon) i samtlige heiser. Ved heisstans skal man trykke på alarmknappen og vente på svar fra NOKAS. Har du problemer med kommunikasjonen med alarmsentralen, så ring fastnummeret til OTIS som er oppgitt på panelet. Ved heisstans der personer befinner seg i heisen, skal tekniker komme og foreta evakuering innen maks. 1 time. Hvis man ved en feil trykker på alarmknappen og utløser alarm,må man avvente stemmen i nødtelefonen og forklare situasjonen for vakthavende. Kostnaden ved en unødig utrykning vil bli belastet den ansvarlige. § 11 Overdragelser og utleie Overdragelser av sameierett og utleieforhold skal meddeles forretningsfører og styret. Seksjonens eier er til enhver tid ansvarlig for seksjonen og for påhvilende forpliktelser og har ansvaret for at sameiets vedtekter, husordensregler, samt rundskriv og annen informasjon fra styret blir gjort kjent for ny eier eller leietaker. Dette gjelder også dersom bare en del av seksjonen leies ut. Leietakere må skriftlig bekrefte overfor styret at han/hun er gjort kjent med vedtekter og husordensregler og anser disse bindende for seg. Ved utleie og eierskifte av leilighet vil styret sørge for nytt navneskilt på postkasse og ringeskilt ved inngangsdør i samsvar med sameiets standard og design. Kostnadene dekkes av innflyttingsgebyret. Sameiestyret bruker epost til alle beboere som har epostadresse og ønsker å bli informert på den måten. § 12 Diverse Hver enkelt beboer må sørge for anskaffelse og vedlikehold av nødvendig røykvarsler og slukkingsutstyr i sin leilighet. Beboer som mister dørnøkkel plikter å melde fra om dette til styret eller forretningsfører og er ansvarlig for de økonomiske utlegg tapet medfører. Ny nøkkel kan bare bestilles hos forretningsfører da for beboerens regning. Hundehold må ikke forstyrre husets øvrige beboere. Meldinger til vaktmesterfirmaet formidles gjennom styret. Vaktmesteren skal utføre arbeid i samsvar med fastlagt instruks og for den godtgjørelse som er avtalt. Det er bare styret som kan rekvirere arbeid på sameiets vegne. Klager på beboere stilet til styret skal alltid være skriftlige. |