Nyheter
Sortering av julens avfall
Det er regler for hvordan julens avfall skal sorteres. Se mer under.
Sameiet skifter ladepartner for garasjeanleggene
Fra 16. januar 2023 overtar Electric Freeway driften av ladeanleggene i samtlige garasjer i sameiet. Vi fortsetter med ladeboksene til EVBox, men brukere må laste ned en ny app på telefonen for å lade.
Rammeavtale med rørlegger - rabatt for seksjonseiere
Styret har inngått en såkalt rammeavtale/VIP-avtale med Rørleggersentralen AS i Oslo
Bygningene våre
Alle seksjonseiere og leietakere plikter å sette seg inn i sameiets Husordensregler. Under finner du kort informasjon om noen ofte stilte spørsmål, gjerne med henvisning til Husordensreglene.  Disse finner du på sameiets nettsted under fanen Regler.

BRANN OG BRANNSIKRING

Varsling– ring 110 og meld fra om brannsted.  Vår nærmeste brannstasjon er Smestad Brannstasjon i Dalsveien. Brannbil vil normalt være hos oss på maksimum ti – 10 - minutter etter at varsel er mottatt. Når du melder brann, fortell også hvor du mener det er andre beboere i blokken.  Følg rådene fra 110-sentralen. 
Bank på hos naboene og varsle dem først etter at du har ringt brannvesenet.

Evakuering
Røm aldri gjennom røyk!  Er det brann i oppgangen kan du bli i leiligheten din. De inngangsdørene vi har holder stand mot en brann i minst 30 minutter. Vil du ut av leiligheten, og ikke kan komme ned trappen, kan du gå ut på terrassen, forutsatt at det ikke er røyk der.  Husk at du aldri må bruke heisen i tilfelle brann. Styrets medlem i huset eller annen beboer, skal stenge heisen med nøkkel som ligger i den røde boksen i inngangsetasjen.

Pulverapparater/håndslukkere
Alle plikter å ha et pulverapparat i sin leilighet. Vi er selv ansvarlig for å sjekke at det fungerer.  I tillegg arrangerer sameiet hvert 5. år en kontroll av en ekstern fagmann.  Dette ble sist gjort hos oss i 2024 av Østlandets Brannservice (men ordningen er gratis for beboere og frivillig).  Firmaet setter kontrollapp på apparatet. Beboerne må selv sørge for å bytte apparatet dersom det ikke passerer kontrollen. Jernia har en innbytteordning på slukkeapparater som gir litt rabatt på nytt apparat.

Du sjekker at slukkeren fungerer ved
-      å se på trykkindikatoren at trykket står på grønt,
-      se etter at sikringssplinten er intakt og plombert,
-      at slangen er hel og fin,
-      at pulveret er løst og flyktig. Snu apparatet på hodet og hold det mot øret i 5 -10 sekunder.  Da skal du kunne høre/føle at pulveret «renner» i beholderen.

Er du usikker på hvor gammelt pulverapparatet er? Her er noen holdepunkter. Se på frontetiketten på slukkeren:
-      1997 eller eldre: Hvis brannklassifisering på slukkeren er ABE, eller den har effektklassifisering I, II eller III og DBE 230-nummer, er den fra 1997 eller eldre.
-      1997 eller nyere: Her er brannklassifisering på slukkeren ABC, effektklassifiseringen har tall foran A og B.

Kilde: Trygg og Sikker AS, www.tryggogsikker.no

Pulverapparatet er et tungt beist på minst 6 kg og kan være tungt å håndtere. Det finnes i handelen små slukkeskumbeholdere som du får kjøpt flere steder, sjekk f.eks. Falck og Clas Ohlsson. De koster lite og kan være gode å ha i beredskap til slukking av små branntilløp, f.eks. på kjøkkenet.

Gassgrillen – sikkerhet og vedlikehold
Du har lov til å oppbevare maks. 2 gassflasker på 11 kg i hjemmet. Gassbeholdere skal ikke plasseres i kjelleren. Flasken skal stå oppreist og må ikke utsettes for sterk varme eller sterk sol.

Beboere som anskaffer gassgrill eller gasskomfyr må melde fra til sameiestyret.  Styret plikter å ha oversikt over alle gassdrevne apparater i bygningene.

Gasslanger bør byttes etter 2 til 5 år, de blir tørre og morkne etter en tids bruk. Dersom slangen sprekker og gass lekker ut, kan det oppstå eksplosjonsfare. Hold flasken unna sollys.

Når du griller bør gassflasken stå ved siden av og i litt avstand fra grillen. Dette fordi det da er lettere å komme til for å stenge gasstilførselen.

Pass på at regulatoren er riktig montert og låst fast på gassflasken før du åpner ventilen.  Les mer om montering av regulatoren og andre sikkerhetsspørsmål knyttet til gass på hjemmesiden til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap - Gassvettreglene: www.sikkerhverdag.no/gass/riktig-bruk-av-gass

Unngå brann:
·       Ikke kjør oppvaskmaskin, vaskemaskin og lignende apparater når du sover eller ikke er hjemme.
·       Legg ikke elektriske/elektroniske apparater til lading om natten
·       Unngå tørrkoking og vær forsiktig med stearinlys og sigaretter.


BILVASK
Det er en bilvaskeplass med kum mellom 10C og 10D. Vannslange hentes fra veggen på 10D, ved inngangsdøren. Dessuten er det utekran ved inngangsdøren på samtlige bygg. 

FYR RIKTIG I PEISEN - UNNGÅ RØYKLUKT ! (oppdatert 5.4.2022)
 
Mange av oss har opplevd at det oppstår generende røyklukt i leiligheten når vi fyrer i peisen, eller merker røyklukt når naboen fyrer.   Dette problemet er ofte forekommende i leiligheter som er basert på såkalt «balansert ventilasjon», slik våre er.   Temaet er omtalt i en artikkel i Huseiernes nettsider, en forening som sameiet er medlem av.  Her kommer utdrag av artikkelen:
 
Peisen krangler med kjøkkenvifta
En klassisk feil er at man tenner opp i peisen samtidig som man begynner å lage mat og setter på kjøkkenvifta. Særlig i boliger og hytter med åpen stue-/kjøkkenløsning vil dette bli et problem.
- Jeg har selv gått i denne fella, det er fryktelig fort gjort. Men når kjøkkenvifta står på, vil den trekke luft ut av rommet – luft som egentlig skulle blitt sugd inn i peisen og opp i pipa. Når peisen og vifta krangler om luften, vinner som oftest vifta, og dermed blir røyken sugd inn i rommet, sier teknisk rådgiver Ingeborg B. Engh.
Når du skal fyre opp bør du altså passe på at alle mekaniske avtrekk er avslått.Også baderomsvifta kan spille negativt inn om døren inn til badet ikke lukkes godt når du fyrer.
 
Kan være enda større problem i leiligheter
Leiligheter er i en særstilling. Der kan problemene med røyk som slår inn i rommet henge sammen med byggemåten.

- En del leiligheter er bygget med balansert ventilasjon og et lite overtrykk i leiligheten i forhold til oppgangen. Dette er for å hindre at det kommer røyk inn i leiligheten hvis det brenner i korridoren. Det vil si at balansen i ventilasjonsanlegget kan gjøre det vanskelig å fyre opp i peisen eller ovnen i leilighetene, sier Engh.
Også i moderne boliger med balansert ventilasjon kan det være problematisk å få nok tilluft til opptenningen. Men her er ofte også ovnene nye og har egen frisklufttilførsel, slik at de likevel kan fungere godt.
 
RÅD:
  1. Tilluftsventiler må stå åpne, spalteventil og veggventil også
  2. Avtrekk på kjøkken, bad eller våtrom må være avslått.
  3. Prøv å åpne et vindu eller en verandadør for å få enda mer luft inn akkurat under oppfyring.
  4. Prøv å fyre opp med opptenningsbriketter og opptenningsved, få så god varme som mulig inn i pipeløpet på et tidlig tidspunkt.
  5. Åpne trekken på selve ovnen/peisen maks.
  6. Fyr opp med ovnsdøra åpen eller på gløtt.

GARASJENE (oppdatert siste gang 3.1.2023)
Bare seksjonseiere kan eie garasjeplass i sameiet. Ledig garasjeplass kan bare leies bort til personer som enten eier en seksjon eller leier/er bosatt i sameiet. Husordensreglenes § 7 sier at det bare er gjenstander som har direkte tilknytning til bilbruken som kan oppbevares i garasjene. Dette inkluderer selvsagt ikke kanner med brennbart materiale som bensin eller diesel.
 
Ladbare biler: Sameiet har bekostet infrastruktur for lading i samtlige hus. Anlegget er i gang fra januar 2019 og det er lademulighet til samtlige parkeringsplasser i hvert hus .  Ladestasjonene er såkalt semi-hurtige. Det er EVBox Norway som har levert infrastrukturen og som leverer ladebokser. Ladeboksen tilhører seksjonen og kan ikke flyttes.

Bare beboere i sameiet kan benytte ladeanlegget, dvs. at utleie av garasjeplass til andre ikke er tillatt.  Seksjonseiere som ønsker å kjøpe ladeboks melder først fra til styret, kontakt styreleder (se under Styret på hjemmesiden).  Når styret har registrert ladeønsket, bestiller seksjonseier selv ladeboks. Ladeboks bestilles hos NOPEK, se nedenfor.  Driftsansvaret for anlegget er fra januar 2023 overdratt til Electric Freeway AS (EF). 

Alle kostnader til oppkobling til ladestrukturen, montasje av boks, samt drift og vedlikehold av selve ladeboksen betales av eier.  Boksen leveres uten kabel. Den bruker tilkoblingskabel type 2, lading med modus 3, dvs. den kabeltypen de fleste elbiler og ladbare hybrider i Norge bruker. 

Electric Freeway fakturerer hver bruker direkte for strømforbruket. I tillegg fakturerer EF hver ladebruker kr 25,00 per måned i supportgebyr.  Dette beløpet trekkes automatisk fra betalingskortet som må legges inn i  Appen. Strømmen koster fra 1. mai 2022 kr 2,25 per kWh + mva. og skal dekke strømkost plus driften av anlegget og et bidrag til investeringen i infrastrukturen.  

For å få ladet må brukere laste ned appen til Electric Freeway SmartCharge på sin smarttelefon med hjelp av App Store eller Google Play. Der registrerer man seg med navn, mailadresse og eget betalingskort.  Ladeøkter startes og stoppes fra SmartCharge  App`n eller fra en RFID-brikke. Man kan registrere en hvilken som helst RFID-brikke/ladebrikke i appen, f.eks. NAFs brikke eller Elbil-foreningens brikke, eller det ladekortet fra EVBox som mange brukere allerede har.  EFs hjemmeside er www.electricfreeway.no 

Flere brikker kan bestilles, dvs. at en ladeboks også kan deles med andre registerte brukere.  Installatør av ladebokser er Nopek AS, underleverandør til EVBox.

Rutinen for å bestille ladeboks til parkeringsplassene er slik: 

1. Skriv eiers navn, nummeret på parkeringsplassen, adresse, fakturaadresse, telefon og epost-adresse.

2.  Send bestillingen til Lars Aas, Nopek, tlf. 90028803,epost: lars@nopek.no  Du får oppgitt pris - pr 1.3.2021 ligger kostnaden for boks med montasje på kr. 21.500.

3.  Du vil få tilbakemelding på bestillingen, ev. praktiske avklaringer og tidspunkt for montasje fra NOPEK.

4  Boksene blir nå produsert på bestilling og levering kan ta tid. Konferer med NOPEK.


Fjernkontroll til garasjeporten: Hver seksjonseier må selv betale for brikken som åpner  garasjeportene. De gamle Hörmann-brikkene med grønne felt kan fortsatt bestilles, men vil bare kommunisere/virke sammen med den gamle styringsboksen. Brikken heter Hørmann HSM 26,99 mHz. Bestilles fra Portleverandøren AS, hjemmeside www.portleverandoren.no eller via tlf. 9167 5050. Vi har nå ny styringsboks i 10E. Der brukes annen brikke. (november 2022).

HEISENE
Heisene våre ble skiftet ut i  2017/2018. Samtlige hus har fått batteridrevne heiser fra Otis. Heisene bruker mindre strøm og lader batteriet under trafikk. Heisen vil fortsette å gå dersom det skulle bli strømstans i bygget. Men som med de gamle heisene, er det
viktig at dørene ikke holdes åpne med tvang. Skal du laste inn og ut varer etc., dekk de nederste fotocellene på døren med en bærepose eller lignende. Det er også viktig å se til at singel og annet rusk ikke legger seg i sporet for dørene. Pass på at barn ikke leker i heisen. 

Skal du flytte inn/ut er det mulig å låne en nøkkel som holder heisdørene åpne; dette styres fra heiskupeen. NB: denne nøkkelen skal ikke benyttes ved daglig bruk av heisen. Kontakt styremedlem i ditt hus ved behov. 


MALINGFARGER
Sameierne plikter å vedlikeholde vegger, dører, vinduer, tak og innvendig rekkverk og søyler på egne terrasser.  Fargekoder og malingtyper  finner du i Husordensreglenes § 5.


MARKISER 
Se Husordensreglenes § 2. Det må ikke velges farger som avviker betydelig fra de som allerede er brukt i sameiet. Kostnader til markiser dekkes av seksjonseier.

NØKLER
Nøklene til sameiets dører er systemnøkler. Nøkkel bestilles hos TrioVing gjennom forretningsfører, dvs. OBOS Eiendomsforvaltning.  Kostnaden ved ny nøkkel må du selv dekke. Husk å oppgi nummeret på nøkkelen når du bestiller.  Vi fraråder kopiering av nøkler hos Jernia eller andre da disse kopinøklene har dårligere gods og brekker lett i låsen.  Da må låstekniker tilkalles.
 

RENOVASJON
Renovasjonen i Oslo Kommune håndteres av kommunen selv.  Renovasjonsetaten er ansvarlig for eventuelle skader som oppstår under renovasjonen. Samtlige renovasjonsbiler er forsikret for skader på annen manns eiendom.

Dersom sameier oppdager at det er påført skader på søppelhuset, ta straks kontakt med styret.  Vennligst påse at døren til søppelhuset er lukket.
 
SKADER OG FORSIKRING
Skader i en seksjon som involverer sameiets forsikring må meldes til styret som så vil ta saken opp med forsikringsselskapet. Seksjonseier skal ikke kontakte forsikringsagenten eller forsikringsselskapet på egen hånd.

TAKRENNER OG NEDLØP FRA TERRASSEN
Rennen under betongkassene på terrassen må holdes rene slik at regnvann uhindret kan renne ut i nedløpet som ligger i boden. Det ligger varmekabel i nedløpet.

Seksjonseiere som bor i 4. etasje bør regelmessig sjekke rennen over terrassen og fjerne mose og bøss, slik at regnvannet kan renne uhindret ned i taknedløpet. 

TV-ANTENNER/PARABOL,
Det er ikke tillatt å oppføre parabolantenner eller annet antenneutstyr på sameiets fasade eller på terrassene. Inngrep og endringer i felles signalanlegg for TV og radio i den enkelte leilighet må bare utføres av autorisert installatør. Se Husordensreglene § 2.

TV-signal og bredbånd er inkludert i felleskostnadene. Sameiet har p.t. Telia (tidligere Get)  som leverandør. Signalhastigheten på bredbåndet er fra januar 2021 oppgradert til 50 Mbps ved nedlasting, 10 Mbps ved utsending.  Nye dekodere ble utplassert i seksjonene i januar 2021.  Ønsker du høyere hastighet på bredbåndet og flere kanaler enn basispakken START 30,  må du kontakte Telias kundeservice på tlf. 92405050. Du kan også endre innholdet via Telias hjemmeside, www.telia.no

UTBYGGING AV KALDLOFT
Loftet over seksjonene i 4. etasje er fellesareal med husets felles ventilasjonsanlegg. Gjennom årene er det gitt adgang for noen toppetasjes seksjoner til å innrede loftet etter søknad. Det er imidlertid en rekke forhold som må være på plass før man kan begynne utbygging av kaldloftet over en loftsleilighet. Paragraf § 15 i sameiets vedtekter behandler dette i detalj. Søknad om utbygging skal behandles av sameiets styre og sendes deretter ut til samtlige sameiere. Disse kan kreve saken tatt opp i et sameiermøte for endelig avgjørelse.
 
VARMEPUMPER OG LIGNENDE
Det heter i Husordensreglenes § 2 at:
Enhver teknisk installasjon som installeres utenfor leiligheten, herunder også utebodene på terrasse eller altan, som vil eller ved feil kan komme til på noen måte å gripe inn i sameiets fellesanlegg som f.eks. avløp fra terrasse eller som kan forårsake støy eller annet som kan være til sjenanse for naboer, betinger forhåndsgodkjennelse fra styret i sameiet.

VAKTMESTERTJENESTER
Vaktmestertjenesten er satt bort på anbud.  Fra 2019 er sameiets vaktmesterpartner 1Hjelpende Hånd AS. 1HH utfører tjenester som klipping av gress og busker, samt brøyting av sne og strøing vinterstid. Trefelling skjer etter avtale med styret. Vaktmesterfirmaet er også ansvarlig for å skifte lysrør og lyspærer i oppganger og garasjer. Meld fra til styremedlemmet i ditt bygg eller til styreleder dersom du ser at lysrør/lyspærer har gått. Meldinger til vaktmesteren skal gå gjennom styret. Det er bare styret som kan rekvirere arbeid på sameiets vegne. Se Husordensreglenes § 12.

VENTILASJONEN I BYGNINGENE VÅRE (oppdatert 4.4.2022)
Ventilasjonsanlegget i sameiets leiligheter er ikke av beste kvalitet, og oppfyller ikke de forventninger de fleste av oss har til et velfungerende anlegg. Dette gjelder både kapasiteten til avtrekk og friskluftstilførsel i egen leilighet og «luftsmitte» fra naboleiligheter i form av matlukt eller peisrøyk.
 
Styret har de senere år også konstatert at mange av de som har bygget om eller renovert leiligheten sin, har gjort inngrep i det eksisterende Villavent-anlegget. Anlegget er basert på avtrekket på kjøkkenet, over komfyren.  Enkelte velger å kutte ut det eksisterende ventilasjonsanlegget helt for så å montere kjøkkenavtrekk med kullfilter ved komfyren. Alternativt kjøkkenbenk eller kjøkkenøy med innebygget avtrekk som en integrert del av koketopp og komfyr.  Moderne kjøkken bygges om etter moteretninger, personlig smak og til dels egne teorier om ventilasjon. Leilighetene er levert med innerdører som har en luftespalte nederst for å sikre tilstrekkelig luftsirkulasjon.  Byttes inndørene til heldekkende dører går det ut over ventilasjonen.
 
Ethvert inngrep i ventilasjonsanlegget vil påvirke alle som er koplet til samme anlegg. Dersom det opprinnelige ventilasjonsanlegget (Villavent) over komfyren fjernes, vil avtrekket fra de andre leilighetene i etasjen over/under påvirkes fordi de anleggene som er igjen (som originalt) må håndtere andre luftmengder enn det de er beregnet for. Ved endringer skjer det som oftest at andre får matlukt inn i sin leilighet.   En annen ting er at ventilasjonen av egen leilighet kan bli sterkt redusert.
                                                                                                                             
Formelt sett strider slike ombygginger mot sameiets vedtekter når Villavent-aggregatet fjernes. I § 15 i vedtektene heter det at «Bygningsmessig forandring av seksjonene, som tilbygg, påbygg, utbygging av loft (fellesareal) innbygging av terrasse og inngrep i bærende konstruksjoner og fellesanlegg, bare kan foretas med styrets og øvrige sameieres samtykke». Dette gjelder mao. også ventilasjonsanlegget.
 
Styret innser at det er vanskelig å overholde vedtektenes § 15 som ble vedtatt tidlig på 2000-tallet.  Grunnen til at dette kom opp den gang og ble vedtatt, var at to toppleiligheter ble bygget ut med loftet over leiligheten uten nødvendige søknader og dokumentasjon. Vedtektenes §15 står imidlertid fortsatt ved makt. Endring av disse paragrafene kan kun gjøres etter vedtak i sameiets årsmøte.
 
Leilighetens ventiler
Noe som ofte glemmes i debatten er at mange skrur igjen lufteventiler på yttervegg (ved peisen). Akkurat dette innvirker lite på fellesanlegget, men gir dårlig trekk ved peisfyring. Mange struper inn på avtrekk fra bad / WC / vaskerom, noe som også påvirker trykkoppsettet på fellesanlegget.

Service, reparasjon og utskiftning av ventilasjonsanlegget
Anlegget er enkelt, men likevel sårbart.   Det er derfor viktig at alle inngrep eller endringer av anlegget gjøres av fagfolk som kjenner systemet.
 
Flere av beboerne har nå gode erfaringer med bruk av firmaet Ventifiks.  Eieren av firmaet har 25 års erfaring med slike anlegg og yter god og rask service, selv om det er lokalisert i Stavanger.
 
Kontaktadresse er:    rune@ventifiks.no
 
Ny fellesløsning?
Det er flere ulike måter å løse ventilasjonsproblemet i leilighetene på og styret har vurdert dette. Det enkleste er å bruke eksterne avtrekksvifter som monteres på taket. Det behøves 2 stk per hus.  Det beste er å montere trykkstyrte avtrekksvifter som automatisk regulerer luftmengden ettersom bruken endrer seg gjennom døgnet. Da kan seksjonseiere velge kjøkkenløsninger som de vil.  Den største fordelen er at en slik løsning ikke gir inngrep i leilighetene, men kostnaden er betydelig.
 
Henstilling
På bakgrunn av ovennevnte vil styret innskjerpe bestemmelsen om at inngrep i eksisterende ventilasjonsanlegg ikke skal foretas, dersom inngrepet er av en slik karakter at det er risiko for å influere negativt på naboleilighetenes ventilasjon.   Dersom dette likevel skjer, må vedkommende være forberedt på å dekke alle kostnader forbundet med å utbedre de problemer som oppstår.
  
(Fra Sameienytt nr 2 for 2021, datert 7. april)

VEDLIKEHOLD 
Flere opplever at de store skyvedørene mot terrrassen og vinduene i leilighetene begynner å krangle. NorDan leverte dører og vinduer til sameiet i 1988. Det finnes heldigvis håndverkere som kan utbedre slitasjeproblemer.  Styret har fått tilbakemelding fra to seksjonseiere som har benyttet nedenstående firmaer med godt resultat:

- Tømrer Morten Holstad, Bygg og boligservice. epost: morten@bygg-boligservice.no

- Kjell Arne Bratvold, Dør- og Vindusservice, Maurtuveien 12, 1291 Oslo. tlf        41317865, epost kjellarnebratvold@gmail.com 

(april 2022)
   
 

Design og programmering: Dcode